lördag 19 mars 2016

F I R S T T R A N S F E R / H A M A M

Idag var det dags för första airport transfern då de första finska och danska gästerna kom. Allting gick jätte bra - även om det ösregnade lite från och till - och det kändes roligt att vara på "andra sidan" av det hela. Nu är det inte jag som är på semester, det är jag som är guiden. För cirka 6 månader sedan hade jag ingen aning om att jag en dag skulle söka jobb hos Nazar och till och med få jobbet, så det känns super overkligt att jag nu jobbar som guide men samtidigt super spännande och roligt!
Efter transfern åkte vi till office och fick lite mera utbildning i hur kortmaskinen fungerar. Sedan var det äntligen dags för oss att åka till hamam i Belek. Det finns även en hamam här i Antalya, men den är under renovering så vi får använda den i Belek för tillfället. För dem som inte vet så är hamam alltså turkiskt bad. Det var första gången jag själv testade på det och jag kan säga att man känner sig så ren och relaxed efteråt! Det hela börjar med att man går till en bastu och sitter där minst 10 minuter så att huden blir färdig för skrubbning. Efter bastun går man till ett annat rum där dom skrubbar bort alla döda hudceller från kroppen med en slags tvättlapp/handske. Därefter lägger dom en massa skum på en som gör huden ännu mera mjuk.
Nästa steg var ett relax-room där vi låg och väntade en stund samtidigt som vi serverades äppel te. Beroende på hurdan hamam man besöker ingår det olika saker i priset. Vi fick även en massage efteråt och det kändes gudomligt. Efter hela behandlingen är huden så mjuk och len, faktiskt som en babyrumpa. Nu är jag redo för att ta emot solen och blir burn, höhö. Det är bra att komma ihåg att alla hamam är olika då man besöker dem. Och så rekommenderar jag att besöka hamam i början av semester då ens tan kan lossna ifall man gör det i slutet av sin semester eller resa.

Vi kom hem lite efter kl 18 och jag hade bestämt att åkta till TerraCity för att kolla på nya transferskor. Dom skorna jag har med mig, Ecco, passade perfekt i butiken då jag prövade dem, men de skavar så in i det blå att jag inte hade någon känsel kvar i hälarna efter en stund. Hittade ivarjefall inga nya skor, istället köpte jag skavsårsplåster och hoppas att skorna blir bättre ifall jag går med dem några gånger. Var sedan så otroligt trött att jag bara hoppade i en taxi och kom hem. Vi har stigit upp klockan 6 idag morse och jag håller på och somna i skrivande stund. Imorgon har vi hotel service på Susesi och Regnum och klockan 01.20 landar ett flyg som jag skall vara med och sköta transfern för. Att sådant, nu sova. iyi geceler - god natt

2 kommentarer: