torsdag 24 mars 2016

M A N A V G A T

Hemkommen från dagens study vi gjorde till Manavgat! Vi började med att åka till Side där vi böt buss till en Nazarbuss och åkte sedan till första stoppen. Egentligen hör det till att åka till vattenfallen, men de håller på och fixar upp det lite så det är stängt för tillfället. Istället åkte vi till en appelsingård där det fanns nästan 500 appelsinträd. Vi fick även se hur dom pressar saften och smaka på färsk appelsinsaft. Supergott och uppiggande efter att ha halvsovigt i bussen. Sedan åkte vi vidare till en outlet butik där det fanns allting mellan himmel och jord när det kommer till kläder, väskor och skor. Allting var såklart fake, förutom skorna så jag köpte ett par sprillans nya converse skor till mig, de kostade 30€! Därefter åkte vi vidare till basaren som var lika stor som 12 fotbollsplan och där fanns igen en massa prylar hit och dit, ni vet, som en vanlig turistig basar. Men det fanns även färsk frukt, grönsaker, kryddor och annan mat vilket var spännande att se. Älskar att gå i matbutiker och på marknader utomlands då jag inte gör det i Finland typ aldrig.Vi fick även gå in i moskéen som ligger i Manavgat och den var verkligen fin! Kändes konstigt att måsta klä sig på ett visst sätt och lägga en duk på huvudet - men innuti var det verkligen fint och stämningsfullt. Sedan var det dags att åka ner till floden där en båt väntade på oss. Vi fick lunch på båten och åkte sedan längs floden till en sandudde - på ena sidan fanns den smaragd gröna floden och på andra sidan det turkosa medelhavet. Tyvärr var det lite kyligt så spenderade inte så lång tid där på stranden. Men det var verkligen fint och se, floden var verkligen supergrön. Vattnet kommer från Taurus bergen och får sin färg av alla mineraler som finns i. Det var verkligen fint att se och jag har lärt mig mycket om både stället och även om islam.

Nu har vi just ätit hemlagade hamburgare med Linda och chillar nu en stund innan vi sticker till vår teamleader för möte. Imorgon har vi hotel service med Linda på tumis, och jag skall köra bil igen! Hoppas det går bra, känner mig ännu lite osäker på vilken väg man skall ta och så. Och som jag tidigare nämnt är det jämt en massa byggarbeten här och där vilket gör det lite mer krångligt. Men det skall nog gå bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar